網頁

2013年6月14日 星期五

全人奶這條路(上)


懷孕期間,關於"母乳餵哺"這個主題,我分別在山頂醫院,鏡湖醫院同塔石衛生中心聽過總共三次既講座。而不論講者是誰,講義的內容為何,餵人奶的好處都是不會改變的,也使我決心要餵人奶這個信念無容置疑。加上在臨產的日子裡,我更不斷地睇人地的blog,吸收了過來人各種各樣的經驗,使我對點樣先可以成功餵人奶的概念,了然如心。


不過以上只是軟件,講得再多都是紙上談兵,最重要的還是在一間有母乳推廣的醫院裡生產,作為硬件配合,以求達成心愿。所以即使鏡湖同山頂一樣免費生仔,我都係揀左山頂。我覺得他們的idea很好,分娩一完成即把握黃金30分鐘,讓bb伏在母親心口嘗試吸啜,在留院的幾日,又實行"母嬰同室",讓bb可以一直在身邊,這才是最符合人類親子關係的自然做法。


現在記憶回到了產床和產後房,我就是在這裡開始我的全人奶之路。當我在產床上待產的時候,助產士已問我會不會餵人奶,我很肯定的答:會!儘管這時我仍未想像到乳汁是怎樣分泌的,相對其他同齡產婦都說臨產前的一個星期,甚至一個月,發現到自己有少少乳汁流出來,但我卻完全沒有這種體驗。


我經歷過的陣痛時間雖短,但想不到生到最後差點唔夠氣生,吸左好多好多氧。曾經幻想過無數次同bb第一次見面的時候,應該好感動,流晒眼淚,事實上bb伏在我心口的那一刻,我全身力氣已用光了,只感到奄奄一息。在完成了縫針程序後,bb被抱去清理和穿衣服,轉眼間便放在我身旁的bb點心車上。我視線循著他響亮的哭聲望過去,見到他的小嘴不斷地重覆吸啜動作,是多麼明顯的尋乳反應!令我的精神為之一振,便問助產士可否讓我餵一下佢。她們說我身體太累了,產床又這麼窄,還是等我睡醒一覺再教我。可能是滿足不到吧,留在產房觀察的兩個鐘,bb便歇力地喊足兩個鐘,他只能吸啜到空氣,怪可憐的。





在我被推進產後房,與生產時間相隔了6小時後,產後護士首次從育嬰室,將bb抱回我身邊教我餵人奶。她讓我和bb面對面側卧,捏著我的乳頭點一下bb嘴唇,趁他張開嘴就塞了進去。bb滿有觸覺地吸啜起來,護士觀察了一會,轉身便在紀錄表上剔左 "有效吸吮" 和 "母親需要協助" 兩項,又去忙其他的事情了。





除了臍帶,這是我和bb身體上的第一次親密接觸,這種不痛不癢的感應很奇妙。我低頭看著bb,留意到他每吸啜五下,又停下來小休五下的律動。有時他停頓超過了五下的時間,我輕輕地搖一搖他,他又醒覺地繼續吸啜起來。大概吸了15分鐘,才倦極睡去。


側卧式是我最初學會的餵人奶姿勢,也是我最受落的方式,後來還有坐式,斜躺式等。我出院後傷口仍是很痛,痛足了18,9天,所以在家大部份都是側卧去餵的,不怕觸動傷口之餘,我還能用一隻手攬著bb,騰出另一隻手來玩手機,餵下餵下雙雙地入睡了,輕鬆得多。



上面個表仲有一項資料顯示我的乳汁分泌為(-),代表一滴奶也沒有。但我並不擔心,因為我在canteen吃早餐的時候,從醫院播放的教學片得知,bb頭1,2日的吸啜只是為了滿足其口感,第3天開始才是真正有食慾上的需要。不過為了快些上奶,我還是做足一些準備工作,每次餵bb之前我都會在洗手間用毛巾濕熱水,打圈按摩,並且叫99煲木瓜魚湯帶上來,又叫老公買保利全脂牛奶給我,每天飲兩盒,另外一天至少飲3公升的水。當天晚上就見到一些效果,我在其中一次熱敷時,從鏡子的倒影見到心口多左幾條血管印,相信係乳汁即將來臨。


有人話在山頂生仔好辛苦,除左生完俾返你自己湊,餵人奶的話,仲要你半夜12點,3點,6點起身行去哺乳室餵bb。對此我是有不同的詮釋觀點,初為人母的我興奮蓋過了疲憊,同時我很清楚初乳的重要性。初乳含有非常豐富的抗體,能在初生bb腸道形成免疫保護層,為將來打好基礎,是奶粉無論如何都製造不到的。而我並不知道初乳在哪一刻會分泌出來,應該就在這一兩天。為此我很希望趕在bb補第一次奶粉之前,就食到這麼珍貴的初乳,不管代價是怎麼累,我都會博命埋身餵。


5月是出生高峰期,估唔到成個產後房有成40個初生bb,更估唔到半夜哺乳室只有3個產婦出現,已包括我。bb們一肚餓就會呱呱大叫,好像上演大合奏一樣,做到d護士同助理踢晒腳,少不免有些怨言:唉,d太太又唔肯起身餵,我地都唔知幾時先餵得完,如果佢地知道自己個bb咁喊法,一定心都痛埋。


那一刻我低頭看著懷中的孩子,真心覺得他很幸運,唔駛等戈枝水奶,否則30幾個bb,得3,4個工作人員做野,每個bb餵15-20分鐘,仲要掃風5分鐘,都唔知幾時先輪到我個bb。而我不論哪個鐘數去餵bb,都見到他是張開眼仔,好像很期待食奶的樣子,乳頭一接上,他便順暢地吸啜起來,一點難度也沒有。唔知點解其他幾個媽咪,d bb督極都唔醒,護士教佢地掃風整醒佢,但真係整左半個鐘都唔醒喎,唯有下一輪再餵過,搞到d媽咪有些氣餒。梗係啦,捱眼訓半夜起身幾次,可惜bb只顧住訓教,一啖都唔啜。雖然係咁,但其實佢地個個都上晒奶,調返轉頭令我羨慕添。


聽講以前半夜是不用起身去哺乳室的,自會有人將bb抱到你床邊,等你餵完又抱返走,但後來發生過意外,而家已經唔會再咁做了。但我覺得去哺乳室餵好d,因為一來個人精神d,二來有人睇住,三來護士會趁著這個寧靜時刻,真心同我地講餵人奶的訣竅,四來我地幾個奶媽又可以互相交流下心得。


有一樣野真係生完先知,就係子宮收縮痛,而且餵人奶既話,這種痛症會特別明顯。每當bb吸啜一下乳頭,肚子深處便會傳來一下刀割般的痛楚。點解以前無人話我知既?護士解釋說這是催產素在起作用,能加速子宮收縮復原,罹患相關疾病的機會亦會降低。子宮收縮痛大概最遲一個星期就會好了。


護士仲講左幾樣餵人奶的正確觀念,都深深地印在我的腦海中。


1. 佢話人奶開頭一定要埋身餵,皆因bb會辨認乳頭,有d bb啜過奶咀後就死都唔肯食返人奶,好惡搞。而且咀仔的吸啜動作最能刺激泌乳,就算泵奶只是負壓原理,初乳就只有那麼幾滴,好似倒汗水咁少,泵出來都唔知去左邊了。


2. 勤力d,半夜都要起身餵。因為夜間哺乳能啟動造乳機制,日間才有足夠的奶。如果夜間不哺乳,日間追奶就好難。


3. 有心餵全人奶就唔好補奶粉,水亦唔駛。開頭一,兩日或者會無奶,好驚餓死bb,但bb的身體其實儲存了從母體吸收的能量,可以頂得順兩,三日,直到母親有奶為止。生命的奧妙就是這樣。


4. 上奶當天會谷到好痛好痛,但不要驚慌,這個時候反而要餵bb多d,通返乳腺,1日就會無事。千祈唔好愈痛愈唔餵,乳腺一塞左就好大件事,再處理得唔好,變成乳腺炎的話,最壞的後果是要做外科手術排膿,跟住食回奶丸收奶,咁就唔會再有奶。


頭1,2點於我都比較容易做到,但第3點卻是一個大考驗。因為我上奶遲,bb第二日呈現缺水面黃,曾經心軟想補奶粉,我請教護士怎樣做。她們的意思是叫我等多一日先,無謂浪費了我的初乳。但當老公中午上來探我的時候,見其他家屬從育嬰室進進出出,都拿著一枝水奶返房餵bb,他好奇的問我餵左bb未。我說我是全人奶唔會補奶粉,他隨即狐疑地問我,我都未上奶,咁bb食甚麼?對於我轉述護士所說的,他都是半信半疑,係咁催促我去問個究竟。剛巧有位護士從我們身後經過,聽到我們的對話,耐心地解答了我們的不安與疑惑,說會幫我密切監測住bb的大小便,以評估bb身體的代謝情況,從而知道有無餓親,要我對她們有信心。


老公走左返工之後,我又餵左bb幾次,一喊就餵佢,一喊就餵佢,但依然放心不下,傍晚時份終於忍唔住行去育嬰室搵護士。點知我見返母乳講座個護士,佢都好似有少少認得我。我將我個情況講俾佢知,佢斬釘截鐵地答我唔會無奶。佢問我有無飲足夠既水,我話有,佢問我有無食錯野,白鴿豬腰紅棗桂圓,我話無。佢答應一陣過黎幫我,結果不到10分鐘,佢已來到我床邊,真係好讚嘆佢地既辦事效率!佢按左我個胸幾下,一捏住我乳頭,便已見到有一滴乳白色如露珠的液體冒出來,好驚喜!佢話:呢d咪奶囉!不過佢話有d杰,囑付我要飲多d水,多d埋身餵,繼續努力云云。這時我相信即使量不多,仍是足夠給bb食的,心情即時轉為晴天。


在一間行母乳推廣的醫院餵人奶真的事半功倍,一切都進行得很順利。然而回家之後個環境完全唔同,步步都係挑戰,下篇再講。


ps. 臨出院前我仲0係呢間哺乳室餵左bb一個鐘,很懷念在這裡的日子。








  • 留言者: 艾利絲
  • Email: irischow_2000@yahoo.com.au
  • 網址:
  • 日期: 2013-06-28 09:50:55
好詳細呀,但真心的唔係好多人可以做到你的堅持,如果係我都好有可能會補奶粉
[版主回覆06/28/2013 12:03:48]我最多只可以堅持到返工, 到時一定要補奶粉, 但我依然會餵到6個月





  • 留言者: 水太太
  • Email: tobi_tam@ymail.com
  • 網址:
  • 日期: 2013-06-22 12:34:29
做媽媽真係好偉大呢﹗堅持餵人奶真係唔易﹗加油﹗
[版主回覆06/28/2013 12:02:56]thanks, 以前的我都是想像不到, 但生完之後對住個骨肉就自然咩愛心都流露晒出來





  • 留言者: 小小媽媽
  • Email: tamhiumei@yahoo.com.hk
  • 網址:
  • 日期: 2013-06-22 12:20:52
「真心覺得他很幸運」係呀!!! 你好叻 !!! 加油 !!!
[版主回覆06/28/2013 12:02:41]你都叻呀! 互勉之~





  • 留言者: 傻婷
  • Email: g_annali@yahoo.com.hk
  • 網址:
  • 日期: 2013-06-19 12:24:16
好SWEET呀!!!!!!!!! 為你打氣呀!!!!!!
[版主回覆06/19/2013 17:08:25]多謝你呀。其實我每次上網都有探訪你既blog架,希望你密d update la





  • 留言者: Mi Mi
  • Email: wong_ju_lee@yahoo.com.hk
  • 網址:
  • 日期: 2013-06-18 20:26:25
謝謝分享,我都後悔上胎喂奶粉,希望今次可以全人奶,我都好驚到時未上奶期間,家人不斷勸我補奶粉拉,否則餓到bb之類等說話,咁你出院後,依家人奶路如何?祝一切順利
[版主回覆06/19/2013 17:07:22]屋企人既壓力當然係有的,尤其係d老人家,至驚餓親個孫。好在老公同我一齊聽過母乳講座,亦有同我一齊聽姑娘話,所以佢事事支持我,處處保護我。雖說盡量唔好補奶粉,但都要睇實際情況而定,想知bb有無餓到,要留意1)有無面黃 2)有無大小便 3)有無哭鬧...如果三樣都過唔到關,係真係要補奶粉的,因為有可能無奶,唔可以勉強。我最新既情況寫左在續集篇裡,也預祝你順利~

沒有留言:

張貼留言