網頁

2015年7月7日 星期二

小朋友的私有財產

仍是由最近的事講起。上星期六為父親的60歲生日,訂了兩圍酒席慶祝。






由於席間會有很多小朋友,所以我準備了一些小禮物給他們。





打水機。


我用這個小小玩意代替零食,畢竟不是每一個家長都同意小朋友吃零食。玩下這種懷舊遊戲機則無傷大雅。


瞕瞕今次無想像中咁怕醜喎,都肯叫人,同其他小朋友一齊玩。




大部分時間瞕瞕都係乖乖地坐在自己座位上,拿筆畫畫畫。我畫條魚,佢畫隻眼,樂此不疲。不過後來佢發現左一部風扇仔,係阿妺個仔既。當時哥哥仔行開左去玩氣球,瞕瞕就攞左黎玩。


哥哥仔見到當然要攞返,但瞕瞕又唔肯放手。礙於同枱大人的壓力:「弟弟細呀,你讓佢啦」部風扇仔就被瞕瞕霸住左。


我覺得,瞕瞕係細姐,但哥哥仔都好細架咋,而且正值小朋友私有財產的敏感期,佢所擁有既野必須受到尊重,任何大人都沒有暗示、強迫佢要讓出東西既權利,除非佢自己願意分享。


此時如果你係我,你會點做?


我拎起瞕瞕的玩具,問哥哥仔交換玩一陣好唔好。可惜哥哥仔唔要,仲喊添。


我轉頭對瞕瞕說「哥哥仔喊了,點解呀?」


「因為佢部風扇仔唔見左,去左邊?」


「係咪在瞕瞕手上?」


瞕瞕抬頭看見傷心地哭的哥哥仔,低頭看了看手中的風扇仔。。。


突然佢做了一個舉動,還返俾哥哥仔。


佢應該係感受到哥哥仔唔開心,就算霸住也玩得唔安樂吧。


三個反問就令瞕瞕自省,出乎我意料之外。我本來還打算從他手上強行拿回給哥哥仔。這也是書教的做法 -- 如果孩子拿了別人的東西不鬆手,應當告訴他别人的東西不可以拿。如果他不聽,就要強行取回並還給別的小朋友。不必講大道理,可以允許孩子哭一會兒或者生氣。但經過幾次這樣的事情後,兒童就會總結出別人的東西是不可以拿的。成人用語言來教育兒童沒有太大用處,但在動作的過程中,兒童會自己形成自己的經驗。如果這都能做到,兒童內心的秩序就會形成了。


其實關於這種經驗,我是有陰影的。記得小時候,親戚來我家玩,表弟看見我妹的翠兒公仔就要拿。大人不斷施予壓力「表弟細,你讓佢,買返個俾你」,阿妹已經說明個公仔係特別版,某某送的,你們買不到。但在表弟橫蠻,加上大人不公正對待之下,個公仔卒之跟左表弟返屋企。


我妹為了這件事傷心了很久。表弟家裡有數之不盡的玩具,甚麼玩具對他來說根本都是蕓花一現,d公仔多一個唔多,少一個唔少。但我家很窮,全屋只得一個公仔。最糟糕的是,大人亦沒有信守承諾,無買返個公仔俾我妹。


此事對表弟的成長也有不良影響。以前我一直不明白,為什麼成長在優渥家境中的他,應有盡有,但是性情霸道,自私,小器,自我中心到極點。。。一個人的成長背景對他往後的人格塑造真的太重要,看清了這些,雖然我很不願意在教養過程中跟瞕瞕產生衝突,但為免重蹈覆轍,有時態度強硬,堅守原則也是必要的。





6 則留言:

  1. 還有,公公好後生,才六十,祝公公身體健康、身莊力健、開心快樂、隨心所欲 ^^

    回覆刪除
    回覆
    1. 上一代多數早婚,比我父親更後生的大有人在啦,哈哈,多謝你的祝福啊^^

      刪除
  2. 你做得好好呀, 其實D人成日讓細既, 我覺得都唔公平, 因為出黎社會做野, 其實大細都一樣無分別, 同埋我鐘意你三個反問, 我自己都有諗下有無咁做, 多謝你提醒:)

    回覆刪除
    回覆
    1. 其實出到黎做野,不僅大細無分別,就連男女都無分別。。。by the way, 戈三個反問都是臨場發揮,見步得行架咋,宗旨就是「善意提醒」,如果小朋友唔執玩具,可以問佢「你好像忘了一些事。。。?」相信這樣比直接指責效果好好多既,因為保護左佢自尊,佢唔覺得你係鬧緊佢,佢會比較願意做返好自己。

      刪除
  3. e..... 我留左幾次言都冇左嘅.....OH.....><""""""""
    C 琪,家庭的確塑造孩子的地方~
    我小時候都有類似你妹妹俾人搶玩具的經驗,又是搶了說會再買,後來又冇影了.....那時,你父母如何處理你妹妹失落的情緒啊 ?
    我果時,我媽媽就說我傻,說那玩具根本不值錢,不明我傷心什麼云云.....@@"
    也許,玩具對她來說是不值錢,但對小時候的我來說就是無限大了.....
    而或許因為我一直希望成為別人眼中的乖孩子,所以小時候我常常隱藏自己的真性情,做一個合乎別人期望的孩子,甚至我後來學會了「比你丫」這麼禮讓.....回想起來,其實隱藏自己的真性情也不好呢......唉....
    家庭的確塑造孩子的地方,我們都一起努力喔 ^^

    回覆刪除
    回覆
    1. sammi, 我都覺,我試過留言俾其他blog友,可能寫得太長,唔知點解無左>.<
      那時候,在我印象中,所有大人都應該處理得不是很好,唔會特別去關心我阿妹的情緒,不過對佢地來說也是正常做法,因為上一代無我地咁深入了解小朋友心理。佢地可能覺得咁小事,咁細個,轉頭就唔記得之類吧。。。
      如果小朋友未到分享既敏感期,就不要迫佢地去分享,這跟自私無關。如果佢被人迫,剝奪了佢原應擁有的快樂,亦等如暗示佢可以同樣剝奪別人的快樂,總不會是一件好事。成長過程中,最重要是感到被尊重,內心才能建立起秩序(自律)。

      刪除