網頁

2015年7月9日 星期四

走出學認顏色的誤區

關於小朋友幾大識認顏色,其實沒有一個定論。書話2歲半,但很多媽媽都反映自己個小朋友1歲半就識,而我阿妹更加話大仔1歲3個月已識講red and yellow.


本來我一直唔係幾緊張呢件事,直到瞕瞕2歲這一天。2歲的他已識晒26個字母,0至9數字,形狀。。。甚至五邊形、六邊形都識,卻唯獨顏色係完全唔識。就連要佢指認紅色都做不到,問親佢咩色都答你黃色。


學其他野無問題,如果你係我,你也會覺得奇怪。


首先要排除佢係咪色盲定色弱。


參考了艾菲教燒腩仔分顏色的方法。




我改良一下,用疊疊杯+穿鈕,這些都是家裡的現成玩具,而且幾乎沒有色差。我將紅黃藍綠四種顏色的疊疊杯排成一列,再將一堆紅黃藍綠四種顏色的鈕交給瞕瞕,示意佢分d鈕去相同顏色既杯度。





瞕瞕完全明白個遊戲係點玩,佢準確並快速地分了一次又一次。證明佢視力正常,不過佢仍然講唔出咩顔色。


為此我又找來很多其他輔助教具,包括:掛圖,分類卡,地板書,顏色筆。。。等等。總之能試的我都試了,可惜結果還是一籌莫展。








終於我捜尋到一篇關於幼兒顏色認知的學術性文章,我先知道原來一路以來用錯方法,帶瞕瞕陷入一個學習顏色的誤區。


這篇文章使我得到莫大裨益,所以在這裡與大家分享一下。


首先從腦神經科學說起,幼兒對顏色的認知是有規律發展的:紅-黑-白-綠-黃-藍-紫-灰-啡。只要遵循這套規律,學習的效果將是事半功倍,而且不易忘記。


剛開始教小朋友認顏色的時候,要注意的一定是方法。以第一種顏色「紅色」為例,應當盡可能地從生活中找來紅色相關的東西,加深認知。其他不相關的顏色不要提。


配合蒙特梭利「三段式」教學法,steps如下:


1)「瞕瞕,呢個係紅色」prefer 佢會觀察。
2)「邊個係紅色?」prefer佢會指出來。
3)「呢個係咩色話?」prefer佢會講到紅色。


「呢個」可以係紅色的蘋果,紅色的花,紅色的衣服。


當呢3個steps都做到,接著就用「是非強調法」。話俾小朋友知,呢個「係」紅色,呢個「唔係」紅色。通過「係/唔係」來強調一個知識點 -- 紅色。等佢不論看見甚麼,一眼就可以分辨出紅色。如此類推,就係用呢種方法,再教另一種顏色。


千萬,千萬不要用填鴨式,一股腦兒地教小朋友,呢個咩色,戈個咩色,根本一下子接受唔到咁多,只會混淆。最糟糕的是,顏色概念一旦混淆,非常難去糾正。


當時我就係犯左同樣愚蠢的錯誤。我對住疊疊杯d鈕,一次過同瞕瞕講呢個紅色,呢個黃色,呢個藍色,呢個綠色。。。佢似乎撞手神答到咩色,但往後再問起,又答錯晒,模棱兩可咁。諗起都痛恨自己用錯方法,白費時間心機之餘,仲愈教愈模糊,把瞕瞕向誤區愈推愈深。


幸好發現到真相後,我立即調整了新方法,為時未晚。頭三天我只俾佢認「紅色」,確保佢鞏固了,再一種一種顏色去教佢。


佢現在能夠準確地描述顏色了。問佢波鞋係咩色,佢答「有d藍色,有d橙色」





由於學會了分辨顏色,我也見到瞕瞕在油顏色方面有顯著進步。畫冊左上角有提示用色,瞕瞕識跟住在盒顏色筆中揀啱戈種顏色,同時,佢亦逐漸成為「生活中的觀察者」,佢有意識地將葉子油綠色,提子油紫色。




剛過去的父親節,托兒所派回一份勞作,是一張父親節卡。對於一個只有兩歲多一點的人仔,我覺得油得幾好。佢識得頭髮油黑色(我第一眼注意到的是頭髮),小朋友件衫油佢最鍾意的橙色,daddy件衫油藍色,份禮物油紅色!I love you三個字油得特別有意思:)





由瞕瞕點學都唔識,到之後在極短時間內熟練掌握了十種顏色,真的要歸功於科學方法。































8 則留言:

  1. 非常感謝分享,O仔係咩都藍色;我都係怕佢色盲,但他目前是19個月大,我再跟你呢個分法教先!

    回覆刪除
    回覆
    1. 歲半開始教認顏色是ok的,即使你一個月只教一種顏色都是ok的。四個月就識四種顏色,兩歲時識紅、黃、藍、綠,足矣。
      但當然,如果bb進度比想像中快,一星期能習得一種,咁從歲半到兩歲,識十種顏色也是正常的事:D

      刪除
  2. 你真係好有心機,每樣嘢都去研究點教係最好

    回覆刪除
    回覆
    1. 如果那件事情一開始就順利,就不會發展到後來要不斷嘗試用這麼多方法啦,最有效的方法都是總結了失敗經驗所得來的。
      講到心機,我哪能及你喎XD
      每次看到你的DIY玩具,我都望塵莫及

      刪除
  3. 紅-黑-白-綠-黃-藍-紫-灰-啡 <---對啊,巨龍PLAYGROUP 都係咁教 ^^
    不過我唔太跟,我個人先教紅、黃、藍,果時我用食物教,嘻嘻,原來都OK 的,都可以易掌握,不過跟方法就相信更事半功倍,嘻嘻~~

    回覆刪除
    回覆
    1. 睇得出巨龍既playgroup係行蒙特梭利戈套,而我又推崇蒙特梭利,所以方法應該相近。
      用食物教?你邊度搵到藍色既食物啊?

      刪除