網頁

2014年9月4日 星期四

我們的安全依附關係

九月一日,是很多學校和托兒所開學的日子,瞕瞕間托兒所都在這幾天陸續有新生報到。由於是第一次離開父母身邊,所以d小朋友都喊得好淒涼,而一些稍大的孩子則在門口糾纏:「我唔要返學呀,我要返屋企。。。」


瞕瞕比佢地早一點入托,已經返左一個月,從來無喊過,阿姨和導師都一致公認佢乖巧,面對此情此境,我覺得很感慨。講真瞕瞕絕對不是天賦異稟,佢能夠有這樣理想的表現,是我用心努力過的成果。


話說在佢七,八個月大,剛進入分離焦慮的時期,只要我一稍為離開佢的視線,佢就驚慌地哭,大概只是去了一趟廁所的時間吧,佢已哭到眼腫,聲沙,滿面鼻涕,全身顫抖,令人心酸。於是我睇左好多好多關於緩解分離焦慮的資料,得知背後有一個terms叫做「安全依附關係」。如果可以成功跟孩子建立起這種關係,那麼分離焦慮的程度便會減至最低,此階段最終必然順利渡過。


曾經有一位心理學家做過一個對bb的「陌生情境測試」。個實驗係將一歲大的bb同媽咪,陌生人一齊放埋同一個空間。然後過一陣,媽咪走左出去,無幾耐又返黎。研究發現,bb會有三種反應:


1)安全依附型 -- 媽咪在身邊的時候,bb敢稍微離開媽咪身邊,自由地探索周遭事物;當唔見左媽咪時,bb會有少少緊張,不安,但會慢慢地穩定自己的情緒;當媽咪回來時,bb會顯得高興,歡迎。


2)矛盾抗拒型 -- 媽咪離開後,bb的反應非常焦慮,大喊特喊;但當媽咪回來時,bb的反應卻很衝突,想接近媽咪,卻又對媽咪拳打腳踢,惱恨媽咪為何要丟低佢一個人。


3)逃避型 -- 當媽咪離開後,bb的反應很平淡,唔喊;但當媽咪回來時,佢又唔會顯得很高興,總之由頭到尾就是淡淡漠漠的。


專家話,以上三種不同的反應,都是跟平日媽咪與bb之間的互動有關。越是安全依附的孩子,所表現的分離焦慮便愈少,這是因為佢地相信父母仍然會回來的緣故。


當時我接觸到這篇研究文章,內心感到很震撼,尤其當我知道了「安全依附關係」對一個人一生發展影響之深遠,我發誓我會不惜一切,去與瞕瞕建立這種美好的關係。


但我要點先至得到這種關係呢?我開始嘗試去構建一些模擬環境,我帶過瞕瞕去家附近的二龍喉公園,裡面有個「環境資訊中心」,有展覽,有圖書,有早教玩具分別放在四張枱上。原先我抱住瞕瞕坐,跟住俾佢自己坐,我坐在佢身邊,再悄悄地移師到另一張枱。佢機警地察覺到我行開左,想丟下手中的玩具撲向我,我輕聲對他說:媽咪喺度呀,你繼續玩啦。佢見我只係走開左少少,唔係要離開,便如釋重負地一笑,繼續自己玩。佢玩玩下又會望下我係咪真係喺度,我會報以他一個微笑。




我又帶過佢去科學館麥當勞的遊樂設施,我坐在一旁,push佢自己出去玩。佢在playmat上爬了幾步又回望我,眼神想我跟住佢出去,但我都係擺擺手,叫佢GOGOGO,佢猶豫過一兩秒左右,便歡快地爬開去玩了。


而這些練習,我並不是做了一兩次,而是在他入托前,連續地做了一個月。終於,在付出了這些心機之後,我淺嘗到了科學育兒的甜頭。現在他朝早返托偶爾會扁嘴,但他很快就能穩定自己的情緒,不致於爆喊;放學的時候,阿姨抱他出來,他離遠從走廊盡頭見到我,開心得手舞足蹈,猛揮手大叫「媽咪,媽咪!」還有甚麼比這讓人放寬心的呢?





托兒所的接放學時間是4:45pm to 6:30pm,我和家人每天第一時間趕去接瞕瞕,因為我們不想他留到後面先有人接。要是他見到小朋友一個一個被接走,而自己遲遲未見父母來到,肯定會不高興。辛苦建立起來的安全依附關係,絕對不可以隨便打破。


15 則留言:

  1. 你呢個分享好有用,燒腩仔下個月返學,我都開始擔心佢返學無咗媽媽會點,不過我試過幾次放佢喺婆婆到佢係安全依附型嘅反應,但唔知個角色換咗係新認識嘅老師又會點呢?

    回覆刪除
    回覆
    1. 燒腩仔平時有返開playgroup, 返學都應該ok架喎. 通常頭幾日返學都係試讀, 返兩個鐘, 家長可以陪同的吧, 慢慢再拉長時間, 校方多數都會咁樣考慮和安排, 等d小朋友適應. 另外我覺得艾菲你好識教, 我相信燒腩仔會一直同你維持到安全依附關係.

      刪除
  2. 多謝分享!現在我每日返工包包都會喊,但我出門後聽到佢都好快收聲。香港好少呢啲地方畀小朋友玩,都唔知可以點練習。。。

    回覆刪除
    回覆
    1. 香港先多呢d地方下話?! 例如香港中央圖書館, 裡面有個玩具圖書館. 我都心思思想帶瞕瞕去參觀下

      刪除
  3. 多謝你分享, 你好用心會從書本上學育兒, 真心佩服你, 瞕瞕真幸福, 相信喺你教育下將來會係有為青年呢~
    雖然我冇睇過書係一個幪茶茶媽媽, 但又好彩誤打誤撞同蛇仔明又培育到呢種安全依附關係, 每次我現身蛇仔明都甜笑, 我真係即時冧晒, 我反而担心第日佢返學, 喊到收唔到聲嗰個會係我呢

    回覆刪除
    回覆
    1. 唔好喊, 真係唔好喊. 因為托兒所工具人員都同我地講過, 話家長的情緒會影響小朋友, 如果你喊, 佢就會不安, 大家應該將返學一些視作自然, 佢就好快會適應. 仲有個真實例子就係, 我老公18歲去左英國打工, 第一次99有去機場送行,但喊到唏哩嘩啦, 我老公驚左佢, 所以永遠都唔再要佢送機, 除左係唔忍心見到自己阿媽難受, 佢話其實佢阿媽既表現對佢心理有d負面影響... 這值得令人反思

      刪除
    2. 係呀, 我以前都鍾意自己去醫院, 因為如果有人好擔心咁樣陪我去, 我自己都變得冇咁堅強架

      刪除
  4. 很好的分享呀!!!!!!!! 如果唔可以長時間自己湊好似好難實行咁, 但你呢個分享超有用!!!!

    回覆刪除
    回覆
    1. 其實我都唔係長期湊自己個仔, 我要返輪班, 不過我同家人交帶左要點樣幫助瞕瞕的分離焦慮, 好在佢地亦肯合作. 方法唔係淨係去一些陌生地方練習既, 仲有好多其他細節, 如果你有興趣, 可以在網上打"分離焦慮", "安全依附關係" 這些關鍵字, 去睇下一些有用資料

      刪除
  5. 原來依種安全依附關係可以訓練到出黎,咁c琪你送瞕瞕返托兒所時,係當住佢面走定靜雞雞走架?So far我都係襯肚B玩緊時走(老師都係咁叫),唔知我同佢講byebye,甚至中途又出現番,肚B又會點呢?!

    回覆刪除
    回覆
    1. 其實,關係是去「建立」的。我帶瞕瞕去公園同科學館一事,是想測試我和佢之間的關係建立得怎麼樣?結果是不錯的,而在經過多次測試,都是差不多的反應,便變成習慣。至於如何將這一種關係建立得更深,中間仲有很多細節,重點都係加深bb對照顧者的信任程度,你也可以上網查找一下。
      我地送佢返托兒所,會當住佢面前走,講聲byebye即轉身離去,讓佢知道我地走左,而唔係應空消失左。當初我同老公都以為應該襯佢玩緊時靜雞雞地走,但在托兒所「給家長的話」中,咁樣唔係太妥當,因為佢可能會覺得你欺騙佢,而產生恐懼和不信任,所以我地都係將佢交俾阿姨,揮一揮手就再見了。希望在不久的將來,我地都會等到瞕瞕回應我們byebye,現在是等不到的,愈迫佢講byebye,就變得愈是糾纏,佢會撲返埋我們身邊,話要返屋企。

      刪除
    2. 照c琪咁講,即係平時建立到依個關係,小朋友先會放膽自己去玩?不過肚B好搞笑架,有時我去下tiolet又係咁扭計叫媽媽,但有時自己玩緊又唔會理我。
      睇完c琪分享,今朝送肚B返學我有同佢講byebye,又係講極都冇反應=_="
      當我起身準備行再一路講byebye,依個衰妹手就繼續玩緊玩具,腳就準備離櫈想走,好搞笑!結果我行到出門口見佢離開左張枱但都冇喊,好彩~

      刪除
    3. 當然啦,安全依附關係就係在於平時大家點相處,從而去建立,其中一個重點就是,你對自己的小朋友很了解,總是能夠適時回應佢的需要,例如從佢不同的哭聲中,立即判斷到佢係餓,定唔舒服,定扭計,令佢對你產生一種安全可信頼的感覺,呢樣我相信大家都可做到,因為我地都在不斷地努力學習照顧一個小朋友。反面例子或會是一些少女媽媽之類,佢地好多都未ready好去照顧一個小朋友,俗稱「唔識湊」,所以一路上的親子關係都會有一種缺失,孩子總是莫名其妙對母親有一種疏離感。試想如果你是一個不能言語的baby,你阿媽熱又唔知你熱,凍又唔知你凍,肚餓又唔知你肚餓,片濕又唔知你片濕。。。呢d只係生理需要,更何論情感需要,咁你又會對呢位阿媽有咩感覺呢?為此我都學習緊觀察和聆聽瞕瞕的需要,我最大願望係同佢之間關係好好。
      其實肚b唔回應你,可能根本係佢唔捨得你走,扮作不在乎而內心堅強地接受你離去。我都會咁諗瞕瞕,總之我有同佢講bye bye 就得,現階段唔適宜迫佢對我bye bye。講真佢又唔係唔識bye bye,每次去接佢時見佢鬼死咁開心同阿姨bye bye,又熱情地俾飛吻佢地就知啦=__=

      刪除
  6. 多谢分享!一仔已返学了,錯过了”訓練”,依三天好彩無大喊!

    回覆刪除
    回覆
    1. N班都係一種"訓練", 到時返K1已經唔會再喊了

      刪除